OKT 08 2015

Affiliate marketing – en beprövad metod

Företag, Tips

5384707-affiliate-marketing

Affilitate marketing är ett marknadsföringssätt som funnits ända sedan internets tidiga dagar i mitten på 1990-talet.

I en tidigare artikel nämnde vi denna typ av marknadsföring i förbipasserande, men det är nu dags att titta lite närmare på det. Mannen bakom detta system var William J. Tobin, grundaren av PC Flowers & Gifts som redan 1995 hade 2 600 partners i detta system på nätet, och det är ingen liten bedrift på den tiden.

System är i grunden väldigt enkelt, allt börjar med ett företag som vill driva mer trafik till sin sajt. Det tar då kontakt med ett affiliatenätverk inom den bransch de arbetar och nätverket sätter dem i kontakt med ett antal samarbetspartners. Dessa är i sin tur ägare av en eller flera sajter som kan skicka besökare vidare till den första parten, som kommer att refereras till som annonsören.

Annonsören kommer i sin tur att betala sin partner på ett av två olika sätt: antingen för varje unik besökare som skickas vidare till deras sajt, eller varje gång någon som skickats vidare utför ett köp eller på andra sätt spenderar pengar på sajten. Den första metoden är naturligtvis lägre betalt per fall, men det ger ju istället en mer stadig form av inkomst. Affiliate marketing är därför ett så kallat prestationsbaserat marknadsföringssätt.

Det finns användare av detta system i nästan alla branscher man kan tänka sig, men några av de mest kända användarna är de som håller på med verksamheter som poker på nätet och andra typer av spel om pengar.

Det största affiliatenätverket i Sverige heter Tradeboubler och representerar hundratals annonsörer. Storleken på nätverket har helt klart en betydelse för många då de enklare kan få kontakt med så många partners som de känner att de är i behov av.