Om du driver eller vill starta ett företag är målet självklart lönsamhet men något som blir allt viktigare och vanligare är att arbeta med hållbarhet.
Hållbarhet är ett brett ämne och kan anses lite flummigt men i grunden handlar det om att företagsidén skall hålla i längden. Detta innebär att man vill arbeta med att vara resurseffektiv i sin produktion och leverans ända ut till kund. Detta är självklart viktigt ur ett ekonomiskt perspektiv men det innebär även att man arbetar för en mer hållbar värld.
FN arbetade med att ta fram en definition av hållbar utveckling och kom fram till att det är en utveckling där vi kan göra fria val som i sin tur låter nästkommande generationen, våra barn, också ha fria val.
Detta kan brytas ner i tre perspektiv. Miljöperspektiv, socialt perspektiv och ekonomiskt perspektiv. Många glömmer den sista delen vilket gör att det kan bli väldigt motigt att övertala sig själv som företagare att satsa på ett hållbarhetsarbete. Saken är bara att dessa tre delar ofta går väldigt bra ihop, titta på detta exemplet från Coca-cola.
Coca-cola drev ett projekt för att effektivisera förpackningen av sin dricka, här kommer lite statistik från arbetet med PET flaskorna. En omdesign gjorde att de minskade vikten och med det användningen av plasten med över 25%. Efter det tog det tag i flaskornas korkar, med en minimerad design beräknar de minska plastförbrukningen med 18 miljoner kilo och det är endast i USA. Detta har lett till besparingar i miljardklassen.
Satsningar som dessa är förutom ekonomiskt och miljömässigt bra även en enorm källa till goodwill hos kunderna. Oavsett om du arbetar mot företag eller till slutkonsument så vill de flesta göra gott. Om du är ett enkelt sätt för dom att göra gott har du ett stort försprång mot konkurrensen.