I vårt digitala samhälle är det många som vänder sig till internet för delar av sin marknadsföring, något som har visat sig överraskande positivt på flera sätt och vis.
Inom marknadsföring har det länge funnits ett talesätt som säger: ”hälften av marknadsföringsmetoderna fungerar inte, men man vet inte vilken hälft”. Detta har absolut varit sant utifrån en del synsätt, bland annat har många av de tidigare marknadsföringsmetoderna visat sig väldigt svårmätta, något som alltid gjorde det problematiskt att räkna ut hur mycket valuta man fick för pengarna.
Det finns ett flertal sätt att sköta marknadsföring på nätet. Ett av de tidigaste metoderna som utvecklades var genom e-post. Man började med att samla in e-postadresser på sin hemsida och erbjöd folk att på så sätt hålla sig uppdaterad på nya produkter och tjänster.
Snart efter det kom banners, som vi ju ser även idag, varje gång. Man fick helt enkelt betalt för att ha en banner till någon annans företag uppe på sin sida. Problemet idag är att många använder adblock ett tillägg i browsern som blockerar reklaminlägg.
En annan metod som dök upp tidigt i internets historia är de så kallade affiliatnätverk, dessa är vad man på engelska brukar kalla preformace-based marketing, det vill säga marknadsföring som är baserat på prestation. De som jobbar som affiliate till ett företag får betalt beroende på hur många kunder de vidarebefordrar till sin partner. Ett exempel på en affilate är Tippat som länkar folk vidare till bland annat casinosajter.
Det är även många företag som använder sig av socialmedia idag, detta har visat sig vara ett bra sätt att hålla kontakten med kunder man redan har, men det är svårare att skaffa nya kunder med denna metod.