Kassalagen infördes den 1 januari 2010 för att skapa rättvisa och säkra system för redovisning av kontanthandel. Redan från början var Svensk Handel kritisk mot att lagen undantog torghandel. Därför har nu lagstiftningen skärpts så att även torghandel omfattas sedan den 1 januari 2014.
Lagen är tillämpbar på alla företag i detaljhandeln som har kontanthantering. Lagens tillkomst är följden av ett utbrett fusk vid kontantbetalning i vissa branscher. Seriösa aktörer hotas att slås ut av mindre seriösa som undviker att betala moms och skatt på sin rörelse.
Kassalagen säger att alla måste ha eller skaffa ett kassaregister som är godkänt av Skatteverket. I enkelhet talar den om att de kassaregister eller PC-system som används ska vara godkända av Skatteverket. För att få ett kassasystem godkänt måste det innehålla en godkänd plomberad kontrollbox där alla transaktioner registreras. Kontrollboxen ska vara certifierad för att vara godkänd. Vidare måste arbetssättet vid kassan vara korrekt på så sätt att alla transaktioner registreras. Kunden måste alltid erbjudas ett kvitto utskrivet från systemet. Det finns ett undantag som gäller torg- eller marknadshandel. Om ett företag har ett kassaregister som är kopplat till el och oväntat strömavbrott sker utanför företagarens kontroll, får försäljningen fortsätta utan registrering till dess att strömmen är tillbaka.
De företag som redan har ett kassaregister av något slag måste anpassa det till den nya lagen och se till att alla funktioner som krävs verkligen finns i systemet och att vissa funktioner tas bort, sådana som inte är godkända.